نحوه انتخاب یک رایتر
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

جایگاه رایتر
تکنولوژی ساخت رايـترها در طی ساليان اخير خصوصا" سال گذشته، رشد و متناسب با آن سرعت درايوهای فوق، افزايش يافته است . کاهش مدت زمان نوشتن اطلاعات بر روی
CD ، مهمترين دستاورد تکنولوژی فوق در ساليان اخير است. سرعت نوشتن در رايـترهای موجود نسبت به مدل های پيشين افزايش و هم اينک آنان در وضعيتی مطلوب قرار دارند . بررسی تفاوت سرعت نوشتن در مدل های موجود ، صحت گفته  فوق را تائيد می نمايد. مثلا" تفاوت سرعت نوشتن  يک درايو بيست و چهارسرعته ( 24X ) با يک درايو چهل و هشت سرعته ( 48X )  بر روی يک CD-R، کمتر از دو دقيقه و نيم می باشد . همچنين تفاوت سرعت بين درايوهای 48X و 52X ، به کمتر از چندين ثانيه رسيده است . در زمان انتخاب يک رايتر می بايست به نکات متعددی توجه گردد . سرعت خواندن ، نوشتن ، نوشتن مجدد ، اينترفيس درايو و توانائی نرم افزارارائه شده ، از جمله مواردی می باشند که در زمان انتخاب يک رايتر می بايست موردتوجه قرار گيرد .

ویژگی ها ی مهم
 
از مهمترین ویژگی های مرتبط با رايتر، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • سرعت نوشتن  CD- R: بهبود و افزايش سرعت نوشتن اطلاعات بر روی CD ، همواره يکی از اهداف مهم  توليد کنندگان رايتر بوده است . رايترها ازمقدار X كه نماینگر سرعت خواندن و نوشتن است ، استفاده می نمايند(  1X معادل 150KB اطلاعات در هر ثانیه است ). سرعت اعلام شده توسط توليد کنندگان ، نشاندهنده حداكثر سرعت نوشتن و يا خواندن اطلاعات از ديسک بوده و بيانگر سرعت متوسط آنان( Burn Speed) نمی باشد ( سرعت فوق، معمولا" 4X تا 6X کمتر از سرعت اعلام شده است) .اکثر درايوهای موجود دارای سرعت 48X و يا 50X می باشند . حداكثر سرعت اين نوع درايوها در حال  حاضر ،  52X می باشد.اکثر کارشناسان اين صنعت اعتقاد دارند  که با توجه به محدوديت های تکتولوژی موجود ، سرعت 52X آخرین سرعت قابل ارائه در اين زمينه می باشد.عدم وجود تفاوت محسوس  سرعت بين درايوهای ارائه شده يکی از دلايل  عدم تمايل توليد کنندگان بمنظور برخورد با محدوديت فوق است . مثلا" سرعت دستيابی در درايوهای 48X  کمتر از دو نيم دقيقه می باشد و در صورتيکه سرعت درايو به 52X افزايش يابد ، سرعت دستيابی صرفا" چندين ثانيه بهبود پيدا خواهد کرد .

  • سرعت نوشتن CD-RW: يکی از تحولات مهم ساليان اخير ، افزايش سرعت نوشتن به روی CD با قابليت نوشتن مجدد( CD-RW ) است .افزايش سرعت از 12X به 24X مهمترين دستاورد در اين زمينه بوده است . افزايش سرعت به 24X در درايوهای فوق ، به آن اندازه که تصور می شود ، بهبود سرعت نوشتن را در عمل بدنبال نداشته است . مثلا" اگر اطلاعاتی بالغ بر  يکصد مگابايت برروی CD-RW نوشته گردد ، صرفا" بين ده تا بيست ثانيه در زمان صرفه جوئی می شود .

  • سرعت خواندن CD-Rom : سرعت خواندن دیسك ها ( CD-ROM) در سریعترین درایوهای موجود، حداكثر 52X است .(سرعت فوق ، در مقابل درایو هایی كه سرعت خواندن آنان  48Xاست ، پیشرفت قابل توجه ای محسوب نمی شود )  بر اساس مطالعات و تست های انجام شده ، مشخص شده است که سرعت نوشتن بر روی يک درايو با آنچه اعلام می شود نزديک به واقعيت است ولی در ارتباط با سرعت خواندن ، تفاوت های مهمی از نظر ميزان کارآئی وجود دارد. مثلا" بر اساس آزمايشات انجام شده بر روی  درايوهائی که سرعت خواندن آنان 48X می باشد ، چهل ثانيه تفاوت مشاهده شده است .

  • اندازه بافر: بافر به مكانی در حافظه بمنظور ذخیره سازی اطلاعات موقت، اطلاق می گردد. رايترها عموما" دارای بافری به اندازه دو مگابايت بوده  که باعث اطمینان از انتقال کامل و بدون وقفه  اطلاعات به دیسك می گردند. بديهی است هر اندازه که ظرفيت بافربيشتر باشد، با مشکلات کمتری از نظر سرعت انتقال اطلاعات به حافظه و برنامه مورد نظر ، مواجه خواهيم بود .  برخی از درایو ها، بافری معادل 4 تا 8 مگابایت را پشتيبانی نموده که مقدار اندکی از آن بمنظور حفاظت درایو و از اكثر آن در جهت افزايش کارآئی استفاده می گردد .

  • اینترفيس : درایو های IDE داخلی ، ارزانترين نوع رايتری می باشند که می توان آنان را تهيه نمود .نصب و راه اندازی اين نوع درايوها نيز بسادگی انجام می شود.درایو هایی كه بصورت External استفاده می گردند،از طريق ( FireWire(IEEE394 و یا پورت USB2.0  به سيستم متصل و کارآئی آنان مشابه درايوهای Internal است .قیمت درایو هایی كه از FireWireجهت ارتباط با كامپیوتر استفاده می نمایند نسبت به درايوهائی با  پورت USB2.0، گرانتر می باشد (كامپیوتر،می بايست دارای پورت FireWire باشد،درغیراینصورت نصب يک کارت مخصوص بر روی سيستم بمنظور حمايـت از پورت فوق ، الزامی است ) . در موارديکه از پورت USB 1.1  برای درایوی شامل  پورت USB 2.0 ، استفاده می گردد ، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی ديسک،حداکثر  4X خواهد بود( صرفنظر از حداکثر سرعت درايو ) . برخی از توليد کنندگان همچنان درايوهائی را برای استفاده از پورت  USB 1.1 طراحی و توليد می نمايند. در زمان استفاده از اين نوع درايوها می بايست به اين نکته توجه گردد که سرعت آنان از 4X تجاوز نخواهد کرد . برخی از درايوهای External برای ارتباط با کامپيوتر چندين اينترفيس را ارائه می دهند ( Fireware ، PC Card ، پورت USB 2.0 و حتی پورت موازی ) . قيمت اين نوع از درايوها ، نسبت به مدل های External استاندارد، اندکی بيشتر است .

  • نرم افزار: تمامی رايترها بهمراه يک و يا چندين CD-RW  و نرم افزار لازم بمنظور نوشتن اطلاعات بر روی CD ، ارائه می گردند . برخی از نرم افزارهای ارائه شده نظير Ahead's Nero Burning Rom 5.5 كه به آن اختصارا"  Nero 5.5 گفته می شود، دارای امکانات و قابليت های بيشتری نسبت به ساير نرم افزارهای موجود بوده و برخی ديگر  نظير Oak Technology's SimpliCD و Roxio's Easy CD  بدليل ارائه تسهيلات لازم جهت استفاده ، دارای محبوبيت بيشتری در بين کاربران می باشند.

  • تكنولوژی Mt. Rainier: درایو هایی كه دارای قابليت استفاده از تکنولوژی فوق می باشند ، قادر به نوشتن اطلاعات بر روی CD بدون نياز به نرم افزارهای اضافه ای می باشند(مانند Roxio DirectCD). در حال حاضر ، صرفا"نسخه هائی از لينوکس  از تکنولوژی فوق ، حمايت می نمايند .نسخه آتی ويندوز (  Longhorn  ) که طی دو سال آينده ارائه خواهد شد ، از تکنولوژی فوق حمايت می نمايد. برخی از درايوهای ارائه شده ، ادعا می نمايند که از تکنولوژی فوق حمايت می نمايند ، با اينکه گفته فوق در اکثرموارد صحيح می باشد ولی در اغلب موارد لازم است Firmware سيستم ارتقاء يابد .برخی از درايوهائی که با امکان حمايت از تکنولوژی Mt.Rainier بفروش می رسد ، شامل نرم افزارهای لازم بمنظور حمايت از تکنولوژی فوق نبوده و لازم است نرم افزار موجود به نسخه ای جديد که قادر به حمايت از تکنولوژی فوق است، ارتقاء يابد .برخی از نرم افزارها نظير DirectCd از تکنولوژی فوق حمايت می نمايند ولی ديسک های نوشته شده با استفاده از تکنولوژی  Mt. Rainier با سيستم های عامل  قديمی سازگار نبوده و می بايست از نرم افزارهائی خاص بمنظور خواندن ديسک ها استفاده گردد ( نرم افزارهائی که از تکنولوژی Mt. Rainier  حمايت می نمايند) .


تشریح مشخصات
 رايتر، امکان خواندن و يا نوشتن بر روی CD را فراهم می نمايد ( CD-R و CD-W ) . مهمترين ويژگی مرتبط با درايوهای فوق ، سرعت نوشتن اطلاعات بر روی CD است . از سه عدد برای نشان دادن سرعت درايو استفاده می شود: سرعت نوشتن ، سرعت نوشتن مجدد و سرعت خواندن  .  بيشترين ميزان سرعت مربوط به سرعت خواندن اطلاعات و پائين ترين سرعت مربوط به نوشتن مجدد اطلاعات است . عددی که معمولا" بين دو عدد فوق قرار می گيرد، نشاندهنده سرعت نوشتن اطلاعات است ( عدد فوق ، هرگز از سرعت خواندن اطلاعات بيشتر نخواهد بود ) . لازم است به اين نکته اشاره گردد که سرعت نوشتن  اطلاعات بر روی CD  در درايوهائی با سرعت 48X ، می بايست از لحاظ تئوری  دو برابر سرعت درايوهائی با سرعت 24X باشد ولی در عمل تفاوت اندکی در اين راستا مشاهده می گردد.
پارامترهای زير را می توان در زمان انتخاب يک رايتر در نظر گرفت :

  • سرعت نوشتن 
     حداقل : 32X تا 48X   پيشنهادی : 48X تا 52X  حداکثر : 48X تا 52X 
    پارامتر فوق ، بيانگر سرعت نوشتن اطلاعات بر روی CD-R است .بديهی است هر اندازه سرعت فوق بيشتر باشد، مدت زمان کمتری صرف نوشتن اطلاعات بر روی CD خواهد شد .

  • سرعت نوشتن مجدد
    حداقل : 16X يا کمتر   پيشنهادی : 24X    حداکثر : 32X
    پارامتر فوق ،بيانگر سرعت نوشتن بر روی يک CD-RW است ( CD با قابليت نوشتن مجدد اطلاعات بر روی آن ) . مشخصه فوق ارتباطی با سرعت نوشتن بر روی ديسک های CD-R ( نوشتن يک مرتبه ) نخواهد داشت .

  •  سرعت خواندن
    حداقل : 24X به بالا    پيشنهادی : 40X تا 52X  حداکثر : 52X
    پارامتر فوق ، بيانگر سرعت خواندن اطلاعات ذخيره شده بر روی يک ديسک است .

  • نرم افزارنوشتن  CD
    حداقل : برخی اوقات ارائه می گردد .  پيشنهادی : همواره با محصول ارائه می گردد.  حداکثر : همواره با محصول ارائه می گردد .
    پارامتر فوق ، اشاره به نرم افزارهای مورد نياز بمنظور ذخيره  داده ، موزيک و فرمت نمودن ديسک های CD-RW دارد . تمامی توليد کنندگان اصلی بهمراه محصول توليدی خود ، نرم افزار خاصی را نيز ارائه می نمايند. برخی از توليد کنندگان علاوه بر ارائه نرم افزار اختصاصی نوشتن  اطلاعات ، نرم افزارهای ديگری را نيز بهمراه  محصول خود ارائه می دهند ( نظير نرم افزار ويرايش تصاوئر ) .

  • اينترفيس برای درايوهای داخلی
    حداقل : IDE    پيشنهادی IDE    حداکثر : IDE و SCSI
    اينترفيس های IDE ، در اغلب کامپيوترهای شخصی بعنوان يک استاندارد پذيرفته شده اند . برای استفاده از اينترفيس های SCSI  می بايست بر روی کامپيوتر يک کارت اضافی نصب گردد( با فرض عدم پتانسيل ارائه شده توسط مادربرد ) .

  • اينترفيس برای درايوهای خارجی 
    حداقل : USB 2.0 يا PC Card  پيشنهادی : USB 2.0 ، PC Card و يا  Firewire    حداکثر : USB 2.0 ، PC Card و يا  Firewire
    درايوها ی خارجی در کامپيوترهای Notebook ممکن است از يک اتصال USB 2.0 ، يک اتصال سريعتر PC Card  و يا يک FireWire  استفاده نمايند . قبل از انتخاب يک درايو خارجی ، می بايست از وجود اينترفيس لازم در کامپيوترمطمئن گرديد . در صورتيکه سيستم دارای پورت USB 2.0 نمی باشد ،می توان درايو USB 2.0 را از طريق پورت USB 1.1 به سيستم متصل نمود ، در چنين حالتی پورت فوق صرفا" قادر به حمايـت از سرعت 4X خواهد بود.

  •  با فر حافظه
     حداقل : دو مگابايت تا چهارمگابايت   پيشنهادی : دو تا هشت مگابايت   حداکثر : دو تا هشت مگابايت
    بافر ، مسئوليت ذخيره سازی داده  در زمان نوشتن اطلاعات بر روی CD را برعهده دارد. هر اندازه که ظرفيت بافر بيشتر باشد ، با اشکالات کمتری مواجه بوده و پيشگيری لازم در ارتباط با خرابی CD انجام می شود.

نکاتی دررابطه با تهیه رایتر

  • انتخاب يک درايو با سرعت  مناسب . در صورت انتخاب يک رايتر با سرعت کم ، زمان بيشتری برای نوشتن و خواندن  اطلاعات صرف خواهد شد . بنابراين می توان پس از بررسی درايوهای موجود ، نسبت به تهيه يک درايو با سرعت مناسب و از يک توليد کننده معتبر ، اقدام نمود

  • استفاده از رايترهائی با اينترفيس IDE . درايوهای فوق  دارای قيمت و سرعت مناسب بوده و بسادگی نصب می گردند.

  • استفاده از چهار مگابايت حافظه و يا بيشتر . ظرفيت بافر ارتباط مستقيمی با  کارآئی سيستم دارد .

  • انتخاب مناسب اينترفيس در درايوهای خارجی با توجه به نسبت سرعت و هزينه . درايوهائی که از پورت Firewire حمايت می نمايند ، دارای بالاترين سرعت بوده و استفاده از آنان مشروط به حمايت از پورت فوق توسط سيستم است .سرعت درايوهائی که از پورت USB 2.0 استفاده می نمايند نيز مناسب  بوده و در عين حال قيمت آنان کمتر از نوع Firewire می باشد .  درايوهائی که دارای پورت USB 2.0 می باشند را می توان از طريق پورت USB 1.1 نيز بخدمت گرفت و لی لازم  است  به اين نکته توجه شود که در چنين حالتی سرعت نوشتن حداکثر 4X خواهد بود . دستگاههای PC Card دارای سرعت کمتری نسبت به Firewire می باشند.

  • اطمينان از تطبيق نرم افزار ارائه شده با خواسته های موجود . کاربران بمنظور نوشتن اطلاعات نیازمند استفاده از نرم افزارها ی خاصی می باشند. تمامی توليد کنندگان بهمراه محصول خود ، نرم افزارهای مورد نیاز را نيز ارائه می دهند .کاربران می توانند علاوه بر نرم افزارهای ارائه شده بهمراه درايو خريداری شده از ساير نرم افزارهای موجود نيز استفاده نمايند .

  • حمايت از تكنولوژی Mt. Rainer . در صورت استفاده از نسخه های لينوکس  و يا  ارتقاء سيستم به نسخه جديد ويندوز ، می توان  از رايتری استفاده نمود که از تکنولوژی  Mt. Rainer  حمايت می نمايد . ( عمليات نوشتن بر روی اين نوع درايوها مشروط به حمايت سيستم عامل، مشابه استفاده از يک فلاپی درايو می باشد . عدم نياز به نرم افزارهای خاص بمنظور نوشتن بر روی CD ) .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:نحوه انتخاب یک رایتر,,
ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 648
بازدید دیروز : 987
بازدید هفته : 648
بازدید ماه : 4764
بازدید کل : 170909
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->